Scooter leasen in amsterdam
Lifestyle

Is een scooter leasen in Amsterdam nog interessant?

Wil je nét een nieuwe snorscooter kopen, kom je erachter dat je voortaan een helm moet dragen. Of je ontdekt dat jouw brommer van 20 jaar oud niet meer in de milieuzone mag, maar je bent blut. Dan maar een scooter leasen in Amsterdam? Het wordt er niet duidelijker op, toch is het niet allemaal zo ingewikkeld. We helpen je met de informatie op deze pagina om de huidige regels beter te begrijpen.

Snorscooter op de rijbaan

Let op; je moet binnen de ring A10 tegenwoordig ook met een snorscooter op de rijbaan rijden. Dat betekent ook een helmplicht wanneer je op de rijbaan rijdt. Buiten de bebouwde kom is een helm dragen niet verplicht voor snorscooters, maar wel wanneer je op een bromscooter rijdt. Let op de nieuwe borden met een scooter symbool. Wanneer je ergens op het fietspad rijdt waar dit niet is toegestaan, dan krijg je een boete van 95 euro plus 9 euro administratiekosten. Je betaalt hetzelfde voor rijden op de rijbaan zonder helm. Dus de kosten voor een nieuwe scooterhelm heb je er snel uit! Er zijn nu een aantal straten in het centrum waar je om moet rijden. Niet echt duurzaam dus, maar het is niet anders…

Hoe zit het eigenlijk met het milieu?

In Nederland zijn er een aantal milieuzones, ook in Amsterdam. Wanneer je in het bezit bent van een bromfiets of een snorfiets die in 2010 of eerder voor het eerst werd ‘toegelaten’ op de openbare weg, dan mag je daarmee niet meer in de bebouwde kom rijden. Dit geldt voor zowel 2-takt als 4-takt brommers. Daarmee wordt de keuze om een nieuwe scooter te kopen wel een stuk eenvoudiger uiteraard. Er zijn overigens enkele uitzondering op deze regel. Zo tellen de dorpen in landelijk Noord niet mee. Dit zijn Durgerdam, Holysloot, Ransdorp en Zunderdorp. Elektrische brom- en snorfietsen mogen ook gewoon in de milieuzone rijden, daar hoef je geen ontheffing voor aan te vragen. Dit geldt overigens ook voor scootmobielen en gehandicaptenvoertuigen zoals elektrische rolstoelen. Er is daarnaast ook een uitzondering voor brommers met een 4-takt motor die in 2009 of 2010 een DET hebben gekregen. In dat geval moet er wel eerst een keuring uitgevoerd worden, dat kost 25 euro exclusief BTW, de aanvraag kost ook nog eens 25 euro. Kortom, weer een reden om toch maar eens naar een nieuwe scooter te kijken. Een ontheffing heeft een geldigheidsduur van 10 jaar. Er zijn nog meer ontheffingen, waarbij de kosten wel flink kunnen oplopen. Kijk op de website van de gemeente voor meer informatie.

Met moderne scooters die voorzien zijn van een EURO4 motor kun je de komende jaren nog gewoon in een milieuzone rijden. Elektrisch rijden is nog meer toekomstproof.

Scooter leasen in Amsterdam

Na het lezen van bovenstaande regels ben je wellicht tot de conclusie gekomen dat het tijd wordt voor een nieuwe bromfiets of snorfiets. Als je even niet het geld zomaar op tafel kunt leggen kan een scooter leasen in Amsterdam ook een optie zijn. Dit is in feite gewoon een aanschaf waarbij je eigenaar wordt van het vervoermiddel, je betaalt alleen in maandelijkse termijnen. Lees alle mogelijkheden en voorwaarden in de webshop.

Dus … toch een scooter kopen of leasen?

Er zijn nog steeds volop redenen om op een scooter te rijden in Amsterdam. Je bent vaak sneller dan met een fiets, auto of het openbaar vervoer, maar de voornaamste voordelen van een snorscooter zijn wel een beetje verdwenen. Overweeg zeker om een e-scooter te kopen, hoewel je met een moderne EURO4 scooter ook gewoon in de milieuzone mag rijden. We adviseren dan wel om Euro98 te tanken, sinds de introductie van E10 is Euro95 minder goed voor een 4-takt motorblok. Bekijk alle opties in de Fast & Furious webshop.