Lifestyle

Hoe stress te verminderen? – 5 tips die écht werken

Tegenwoordig is iedereen aan het haasten. Alles moet snel en daardoor staan zeker de kinderen van de millennial-generatie onder hoge druk. We krijgen amper de tijd om tot onszelf te komen. Door die continue spanning liggen er vaak ziektes zoals depressie en burn-out op de loer. Die voorkomen we door stress te verminderen. Hoe gaan we dan te werk? In dit artikel lees je er meer over.

#1 De juiste voeding

Het advies is om gezonde voedingsmiddelen met veel vitaminen te eten, zoals fruit, groenten, eiwitten en complexe koolhydraten. Het is logisch dat een goed gevoed lijf beter om kan gaan met stressvolle situaties. Probeer daarbij minder of helemaal geen koffie te drinken, want cafeïne is een stimulant die ook zorgt voor een verlengde stressreactie. Drink veel water om te ontgiften. Ga op tijd naar bed om goed uit te rusten, zodat de stress snel uit je lijf gaat.

#2 Minder stress door beweging

Sporten is een goed middel om even uit je hoofd en in je lijf te komen. Daarnaast maakt beweging ook het stofje endorfine in je hersenen aan. Endorfine zorgt ervoor dat het seintje in je hersenen om cortisol (stresshormoon) aan te maken, gedempt wordt. Met andere woorden: Bewegen zorgt direct voor minder stress! Je kunt dus zeggen dat mensen die gezond bewegen, minder kans maken op stress, burnout en overige gezondheidsklachten.

#3 Omring jezelf met je geliefden

Omring jezelf met mensen om wie je geeft. Het is wetenschappelijk bewezen dat knuffelen heel goed voor je is. Een liefdevolle aanraking jaagt het gelukshormoon oxytocine in de hersenen aan. Dat werkt als pijnstiller en bevordert genezing en groei. Daarnaast geeft het een rustig en relaxed gevoel. Oftewel het vermindert stress. Het is toch mooi dat een stress remmer altijd voor iedereen beschikbaar is? Het enige wat je hoeft te doen is een persoon op wie je gek bent een hele dikke knuffel te geven.

#4 Vertraag

Doordat we alles en altijd in een razendsnel tempo doen, krijgen we nooit de kans om op adem te komen. Even snel boodschappen, 3 afspraken op een dag plannen of laat naar bed gaan om die Netflix-serie uit te kijken. Zo rusten we nooit uit. Vertraag je tempo met de helft als je de dagelijkse dingen doet. Neem de tijd voor de boodschappen, plan niet teveel in een korte tijd en ga eens wat eerder naar bed. Dat doet wonderen voor je stresslevel en dus ook je gezondheid.

#5 Meditatie om stress te verlichten

Meditatie is een goed middel om stress te verminderen. Net als door te sporten kom je uit je hoofd. Alleen richt je de focus nu vooral op je ademhaling. Door laag en rustig te ademen ontspan je je lijf en daardoor krijg je je gedachten ook meer op een rijtje. Meditatie zorgt ervoor dat je gedachtenwereld er heel anders uitziet. In het begin kan het misschien een beetje vreemd aanvoelen, maar het is zeker het proberen waard. Ook meditatie is oefening. Door het meer te doen word je er vanzelf beter in.

Verder kun je nog stress verminderen door het slikken van een magnesium supplement of door het lezen van een goed boek. Ook schoonmaken of even bellen met een goede vriend(in) is een medicijn om stress te verlichten. Het houden van een huisdier is ook goed om je stressniveau te laten dalen. Je hoeft niet alles in ene keer toe te passen. Doe het stap voor stap, want alle kleine beetjes helpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *